Saturday, December 27, 2008

Banyaknya ilmu

semakin lama aku memikirkan tentang diriku,apa yang ada padaku,,kadang-kadang terfikir jugak adakah cukup ilmu yang aku pelajari sekarang. ada di kalangan manusia menganggap dia datang untuk belajar ilmu yang di khususkan terhadapnya sahaja, bahkan dia merasakan tak perlu mencampurkan dirinya di dalam jamaah..adakah di dalam jamaah tidak mempunyai ilmu? wahai sahabat-sahabat fikirkanlah sejenak, sebenarnya di dalam jamaah itu lah kita akan memperolehi ilmu serba sedikit..mungkin sebelum ini kita memperolehi ilmu secara teori,dan dari teori itulah perlunya kepada praktikal,dan dari praktikal itulah kita perlu beramal dengannya. sebenarnya ilmu allah ini bertebaran di atas muka bumi ini,,hanya kehendak seseorang itu sahaja yang ingin mencarinya atau tidak..sepatutnya kita sebagai umat islam hendaklah melazimi diri kita sebagai tholabul ilmi,tidak semestinya kita sudah mempunyai segulung ijazah,kita sudah terlepas dari menuntut ilmu.kaut lah ilmu sebanyak mana yang mampu,kemudian beramallah dengannya.

"ilmu bila tidak di amal,seperti pohon yang tidak berbuah"


oleh itu kita sebagai orang yang beragama islam wajib mencari ilmu allah S.W.T tak kira sama ada lelaki atau perempuan. sepertimana hadis rasulullah S.A.W dalam mafhumnya lagi :

"menuntut ilmu fardhu bagi tiap-tiap lelaki dan perempuan yang beragama islam"


atas dasar ini,saya ingin mengingatkan diri saya sendiri dan diri kalian, semoga allah mempermudahkan segala amalan-amalan soleh yang kita kerjakan,,wallahua'lam

No comments:

Post a Comment

Seruan Da'ie © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute